söndag 13 april 2008

Paradise by the dashboard light

1979. Han var mörk och hade en orange Ford, med svarta spoilers. Det luktade gott, kanske fanns en doftgran? Jag var "en lillsyrra" och satt givetvis i baksätet men hade jag tur vid lämningsturen var jag kvar till sist och kunde med blossande kinder flytta fram. Spänningen var olidlig och jag tolkade, och övertolkade, varje harkling, handrörelse, ögonskast. Jag drog i min nya vita sweatshirt, bet i läpparna och la varje detalj på minnet för att nära timmar av spekulation på flickrummet fram till nästa helg.

Det var svinkall vinter ute, den ringlande landsvägen lyste vit mellan de svarta granarna i strålkastarljuset men i bilen var det varmt och "Bat out of Hell" dånade ur de extrainsatta högtalarna.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Det var en Saab 99, han var mellanblond och det var Toto. Men annars lika.

Charlie Truck sa...

Kunde varit Volvo Amazon och Foreigner också. Eller Genesis.

"Arenarock och smällkall vinter." En skildring av mina tonår.