lördag 31 januari 2009

A taste of Sweden

Nu har jag ätit årets sämsta måltid - igen. Dagen har tillbringats på IKEA och det spelar ingen roll om det gäller IKEA i Evry (Paris) eller Red Hook (Brooklyn) maten är lika oätbar. Jag är inte kräsen, jag har inga problem med att gå på Mc Donalds emellanåt, men IKEAs mat är under all kritik. Svampiga köttbullar och hårdfriterade pommes frites med en sådan där lingonsylt man fick i plugget, den som består av 60% äpple. Det värsta är alla stora skyltar med "Swedish cuisine" och "A taste of Sweden". Varför kan ingen smart restaurantmänniska se vilken fantastisk distributionskanal IKEA skulle kunna vara för bra svensk mat? Et le comble - det fanns inga bilar i den lilla matbutiken (som by the way får konstigare och konstigare utbud - hur många sorters delicatokakor kan man sälja overseas?)!

Maken kommenterade att det måste finnas åtminsotne två kategorier svenskar som avskyr IKEA: duktiga möbelsnickare och kockar.

Dessutom är det ju helt omöjligt att åka till det där stället utan att bli en "Men vi hade iallafall tur med vädret"-familj. Alla är uttråkade innan vi hunnit till bokhyllorna ens, vid köken är vi totalt uttröttade och när vi kommer till sängkläderna är alla så sura att man får vara glad om det inte slutar i blodvite innan vi hunnit hem. Idag tog vi int ens båten, vilket brukar vara en förmildrande omständighet iallafall för barnen, vi åkte tricken och buss. Men å andra sidan har vi ju en dags hopskruvning att se fram emot!

Nu tröstäter jag Ballerinakex och tittar på något slags uppvärmningsprogram inför Super Bowl som är imorgon. De röstar fram de bästa reklamfilmerna som visats under tidigare superbowls. Vilket verkar mindre konstigt när man tänker på att 30 sekunder reklam kostar 3 miljoner dollar. Lite extra TV-tid kan man ju unna dem för det priset.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt att höra. Kan berätta att här i Wien har vi ett helt annat intryck. Köttbullarna är åtminstone OK och inget fel på lingonen. Men framför allt är matbutiken ett smultronställe. Det kan vara sant att utbudet krympt något men fortfarande är det mycket bra. Jag tycker varje gång det är lika kul att få säga till svenska bekanta att "nu skall jag ut till IKEA och köpa brännvin." Räkmackorna är fina. Varmkorven är väl inte så lyckad eftersom man efter kontinentaleuropeisk sed får en lös Semmel till i stället ör ett riktigt korvbröd. Men annars OK.

I USA har jag bara varit på IKEA i New Jersey (Newark?) men har inget särskilt minne därïfrån. Annars har butikerna runt om i världen ofta varit räddningsplankan när man måste ta med sig något "typiskt svenskt" när man blivit bortbjuden och inte har något med sig.

PS IKEA i Wien är ett av de ytterst få matställena i Österrike där det är komplett rökförbud!

Charlie Truck sa...

Jo, jag var kanske lite hård mot matbutiken, de har ju både sill och lax (och i normala fall bilar). Och jag är nog inte rätt kundgrupp, jag dricker aldrig brännvin:) Men jag vidhåller att matserverigen är sämre än de flesta snabbmatställen, vilket är synd. Sedan är nog kocken betydligt duktigare i Wien än här!