tisdag 13 januari 2009

Ny dag - nytt citat!

Så att vi snabbt får ner det där korkade orden längre ner på sidan!

Peter Englund:
"Flera gånger har jag fått frågan om varför jag som författare bloggar. (Underförstått: varför räcker det inte med att skriva böcker?) Och jag har bara kunnat svara med ett “varför inte?” Det finns, som jag skrivit på annan plats, en oemotståndlig lätthet i bloggformen, i detta att kunna skriva om vad man vill, hur mycket man vill och när man vill, en ångestfri enkelhet som inte finns i dagstidningsartikeln och sannerligen inte i boken.

Själv är jag snarare förvånad över att så FÅ av mina författarkollegor bloggar."

Just det, det har jag också undrat över. Ibland tror jag att somliga tycker att det vor att kasta pärlor för svin. Eller så vill de inte slösa bort bra idéer? Eller vill de ha betalt för att skriva? Eller har de bara inte tänkt på det?

Jag vill se en blogg av Kerstin Ekman. Och Kristina Lugn. Och en massa andra. Jag tycker nye städige sekreteraren skulle införa obligatoriskt bloggande för de aderton!

Fast det är klart, som vi tidigare sagt så borde kanske somliga författare avhålla sig från att blogga...

4 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

O, det finns jättemånga jag skulle vilja läsa bloggar av. Kristina Lugn var ett roligt exempel, undrar hur den skulle se ut?

Charlie Truck sa...

Man kanske skulle skriva och be henne börja?

Anonym sa...

Akademiledamoten Katarina Frostensson bloggar!

Charlie Truck sa...

Tack för tipset!