tisdag 27 januari 2009

Kerala


Kerala är mycket vackert och Indiens rikaste region (vilket säger en hel del om situationen i resten av landet). Kristna syrianer kom hit redan på 1000-talet och judar har funntis här lika länge (jag ska nog inte klaga mer på flygresan). Både portugiser och holländare har koloniserat och numera är det Indiens enda kommunistiskt styrda region. Jag såg flaggor med hammaren och skäran för första gången på mycket länge! Det är ocksa en lugn region med relativt goda relationer mellan kristna, muslimer och hinduer (i vilket fall var det vad alla som jobbar i turistbranchen sa, och vi valde att tro på dem). Religionen var iallafall mycket närvarnade; tempel, kyrkor och moskeer fanns överallt och det verkade inte vara något problem att kombinera med en kommunistisk politik.



Vi åkte flodbat i de berömda Backwaters i några dagar. Ett vackert och rogivande sätt att resa på.



Kvar efter resan finns en känsla av att ha rest både i rum och tid. Och färgerna! Kvinnornas saris och palmskogarnas grönhet mot en bakgrund av brungrå smuts och lera. Männen bar ofta kjol, eller snarare ett skynke virat om höftena, eller västerländska kläder. Kvinnorna däremot bar alla saris eller andra traditionella kläder. Jag tror inte jag såg en enda kvinna i västerländska kläder förutom de som bar uniform.



En sak alla var mycket stolta över är att 95 procent av barnen går i skolan och i princip alla kan läsa och skriva. Det finns både privata och offentliga skolor, vissa undervisar på malayalam (det lokala språket) och andra på engelska.

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Första bilden är sjukt snygg. Ja, dom andra också men jag gillar verkligen den första, både färgkompositionsmässigt, djupmässigt och själva kompositionen av objekten.

Charlie Truck sa...

Tack! Jag har en jättebra kamera men skulle behöva lära mig att använda den ordentligt.