torsdag 28 juni 2007

Teknik

Jag kan bli så barnsligt upprymd över vad dagens teknik kan åstadkomma. Det enda man hör är att ungdomar inte kan skriva längre pga MSN och SMS, att journalister bara bloggar utan källkritik, att författare inte skriver böcker längre för de publicerar sina bloggar istället, att vi inte träffas för vi messar och mailar, barnen leker inte i solen längre de sitter bara framför Nintendo....

De mesta av de där tycker jag faktiskt är pessimistiskt gubbsureri. Om jag jamför med min generation måste jag säga att dagens ungdomar verkar både kreativa och kommunikativa. Och de har så bra självförtroende! Varenda 15-åring verkar ha sin tonårsångest-blogg, de skaffar kompisar på Lunarstorm och de messar till killar de gillar, eller spelar in en kärlekssång på youtube.

Sedan kanske de borde vara mer utomhus men den saken har väl inte ändrats nämnvärt även om vi lyssnade på Ted på kassettspelaren istället för att spela World of Warcraft. Jag tror alla föräldrar i alla tider i Sverige tyckt att tonårsbarn "borde passa på att gå ut nu när det är sol". Och tonåringar har alltid föredragit att ligga på sängen och göra något meningslöst. Det har knappast med teknik att göra.

Inga kommentarer: