fredag 6 mars 2009

Kärt barn usw.

Jag skriver i min lilla presentation härintill att jag alltid skulle velat ha ett smeknamn. Charlie Truck kallades jag av min pappa, men jag ville ju ha ett coolt namn. Jag har kallats annat bla "Kossan", Kossa mu", "Kon" (alltsa en ko i bestämd form, det ska uttalas på norduppländska med jättetjockt n) och icke att förglömma "Tierp", platsen som är sa ful att kråkorna flyger upp och ned. Men Tierp var faktiskt ett vänligt smeknamn, i den klassen kände jag mig välkommen.

Problemet var väl att inget av ök/smeknamnen var särskilt coolt. Jag ville ha ett sådant där öveklass-smeknamn som "Puck" (hustrun till hjälten i Jan Mårtensons kriminalromaner tror jag).

Uppdatering: Nej, nej helt fel. Via Google hittade jag den fina bloggen Deckarsystrarna. Det visar sig att Puck var Maria Langs hjältinna. Mårtensons vinsippande antikhandlare Homan hade bara en katt som hette Cleo. Deckarsystrarna har för övrigt helt rätt i att Maria Lang och Jan Mårtenson bara kan läsas under sommarnätter i sommarstuga (där de står kvar i hyllorna sedan mormors dagar). Cleo hade ju varit urbra som smeknamn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser att ni redan har avhandlat det där med Charlie Truck, Snoddas och det. Kan bara tillägga att Snoddas fick en hel del kritik för låten eftersom hans image var den verklige renlevnadsmannen från Gästriklands skogar. Då passade inte "söp och slogs och älskade" in i bilden.

Om du vill kan jag kalla dig Cleo de Merode men det passar väl heller inte så bra in i renlevnadsimagen ifall du skulle lägga an på den ;-).

Karin S sa...

Tänkte just säga som Bengt. Du har väl all frihet i världen att byta? Cleo Truck tycker jag innehåller en djärv brytning.
Just go for it, eller vad ni säger där borta.

Eller, det gäller att go in for it, som jag skulle säga.