fredag 1 maj 2009

Ny säsong!

8 inlägg i april. Jag brukar iallafall ligga över 20 även om jag inte når upp till ett inlägg om dagen. Jag har inte ens svara på kommentarer vilket jag brukar tycka är en hederssak.

Bon, nu är det en ny månad och nya tag. 1:a maj den enda riktigt lediga helgdagen, den enda dagen utan måsten. Vi gick inte i förstamajtåg i vår familj och nästan alla andra helger var kyrkhelger och minst ett kyrkobesök var inplanerat. Men första maj var jag helledig, det var söndag fast inte söndag ändå, man kunde tom hänga ut tvätt utan att skämmas. Det där sitter i ryggmärgen för även om jag inte går i kyrkan på pingst eller allhelgona känns det alltid som jag glömt något efteråt.

Här i kapitalismens högborg arbetar alla idag, fast de har ju Labour Day i september istället, det är startskottet för hösten, inte våren.

New York har varit på sitt mest förföriska humör med vårgrönska och sommartemperaturer. Vi har haft gäster från Frankrike på besök som gått omkring och gapat över de korta kjolarna och höga klackarna. New Yorkborna är som svenskarna, klär av sig så fort solen visar sig. De senaste dagarna har det mer sett ut som beachen i Forida än Manhatttan här.

Själv har jag köpt för många skor med kanske lite för höga klackar för det hör liksom säsongen till att man försöker bli lite mer som Carrie, även om man mest blir som Liz. Men det gör ingenting för Liz gillar man ju. Kul, snygg men inte direkt vacker, lite knäpp, smart, rätt självisk och inte alltigenom sympatisk. Vi har rätt till en sådan kvinnlig TV-karaktär vart 15:e år. På 90-talet fanns Elaine, på 2000-talet har vi Liz.

Obama har nu varit President i 100 dagar vilket har skakat liv i CNNs paneler och snygga grafiska kartor igen. Jag tittade på presskonferensen och han var lika bra som vanligt. Jag förstår inte, karln ser utvilad och energisk ut (jag höll på att skriva solbränd, men det var den avspändheten han utstrålade). Ibland undrar jag hur de där toppolitikerna är funtade för att orka. Svininfluensan pratas det om en del förtås men paniken verkar nästan vara större i Europa. Jag har sett ett par personer med ansiktsmask i tunnelbanan men annars verkar ingen vara speciellt oroad.

Jag slutade min projektanställning igår men startar omgånede en ny, fram till slutet på juni. Sedan måste jag verkligen ta tag i jobbsökandet, hua. Men idag är jag ledig, bakar kakor till sonens lägerskoleinsamling och funderar på att dammsuga, man kan gör det rätt länge, just fundera på att dammsuga har jag märkt.

Inga kommentarer: