måndag 19 maj 2008

En del kvar...

Jag har bara läst ca 20% av de böcker som finns på den här listan. Gills det om man sett pjäsen, eller filmen? Fast å andra sidan var den enda svenska boken Pippi Långstrump så man får det se det som att experterna har dålig koll på litteratur på små språk. Men det är klart jag har ju inte läst sa många isländska, persiska eller bulgariska böcker heller och vore listan allomfattande kanske inte ens Pippi kom med.

Jag kan inte låta bli att undra om folk verkligen går till biblioteket en regnig tisdagseftermiddag och lånar hem något av Dante eller James Joyce. Det känns som om man bara läser en viss typ av böcker under tvång, för att "det kommer på tentan". Eller under några ångestfyllda ungdomsår.

När jag var yngre tänkte jag mig ibland att det vore praktiskt att bli inspärrad i en fängelsecell några år, då skulle man kunna läsa igen allt det man aldrig hann (i.e. orkade) med.

Nu har jag handlat på Amazon; fyra böcker jag länge tänkt läsa och två nyare upptäckter. Ingen av böckerna finns på listan ovan.

Les Ames grises - Philippe Claudel
Blonde - Joyce Carol Oates
In Cold Blood - Truman Capote
To Kill a Mockingbird - Harper Lee
Europe Central - William T. Vollmann
The Lost: A Search for Six of Six Million - Daniel Mendelsohn

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flitigt läsa gör dig klok
Därför läs varenda bok!

Falstaff, fakir

Charlie Truck sa...

För övrigt, min son, ta varning:
det myckna bokskrivandet tar aldrig slut, och flitiga studier gör kroppen trött.

Pred 12:12