tisdag 27 maj 2008

Oväder

Stormen ryter, regnet slår, åskan dundrar och blixtrarna avlöser varandra ovanför vårt takfönster. Jag har stängt fönsterluckorna, äter kakor i sängen och känner mig lite ensam. Jag har tom dragit ur TV-antennen, det har man ju lärt sig. Precis som att man inte ska bada efter att man ätit. Undrar om de där eviga sanningarna fortfarande gäller?

Jag gillar åskväder, det har jag gjort sedan jag var liten. Naturens urkraft som vi inte rår på. Spänningen, känslan av undantagstillstånd, de vanliga reglerna gällde inte och vad som helst kunde hända. Hade man tur blev det strömavbrott och vi tog med starinljus till gillestugan och grillade korv i öppna spisen till middag.

Numera blir det sällan strömavbrott.


Uppdatering: Här fick jag påpassligt svar om badandet, kanske kommer en artikel om åska snart?

4 kommentarer:

Anders Sparring sa...

..och hade man otur?

Fin text.

Salve!

Charlie Truck sa...

Tack! Du gillar barndomsminnen eller hur?

Bloggerskan sa...

Ja, att dra ut sladden ur TV:n gäller. Förra midsommarafton slog åskan ner i vår TV på landet och både den och DVD:n blev helt kaputta. Bara att slänga båda som rätt nya också...

Hos grannen hade det slagit eldslågor ur kontakterna.

Så kan det vara på landet. När jag var liten sprang vi ut och satte oss i bilen, där kunde man sitta och läsa Kalle Anka tills åskan gått över.

Charlie Truck sa...

Bilen kommer jag ihåg! Mysigt med regnsmatter på taket.