fredag 4 januari 2008

Ögonfröjd

I Paris finns ju inte bara rökfria bistroer utan otroligt många vackra byggnader. Baron Hausmann hette som bekant den berömda stadsplaneraren som på 1860-talet skapade dagens typiska Paris med byggnader i samma höjd, stil och sten, gjutjärnsbalkonger och lampposter, träd i raka rader och parker, dessa fantastiska parker. Samt kanske framförallt så breda boulevarder att revolutionärer inte kunde barrikadera dem så lätt.

De hausmannienska husen finns överallt och idag, efter min grand crème, gick jag förbi flera osedvanligt vackra exemplar i det chica 7:e arrondissemanget som mest består av ministeriebyggnader, invaliddomen och ambassader. Jag skulle just till den svenska ambassaden (som ligger mitt i det vackra i en bunkerliknande byggnad).
När man går till ambassaden går man förbi mitt favoritmuseum: Rodinmuséet. (Foto snott här.)
Ett förtjusande hus mitt i en vacker trädgård full med skulpturer, ett café där man kan svalka sig i skuggan heta sommardagar och förut fick man iallafall komma in gratis i trädgården om man hade barnvagn med sig. Väldigt ofranskt.

Men jag såg på nyheterna att flera muséer skulle slopa inträdesavgifterna. Iallafall för dem under 25 år. Och bara på onsdagar. Men ändå.

Inga kommentarer: