fredag 13 januari 2012

På förekommen anledning


Jag var på Toys 'R Us häromdagen, där var det betydligt lugnare än för ett par veckor sedan! Jag insåg att vår dotter inte ägde något lego alls. Storebrorsan har en hel del men han leker inte så mycket med det längre och hon kommer sig inte för att låna av honom. Hon leker mycket med playmobilfigurer, långa komplicerade rollspel med pirater, bönder, glassförsäljare och riddare i en salig blandning. Men lego är ju annorlunda, själva konstruerandet borde passa henne som gillar att göra saker med händerna.

Jag har ju hört om Legos tjejsatsning och det låter ju rätt trist. Hårfrisörskor och bebisar, dessutom verkar det i princip vara som playmobil med rätt lite byggande inblandat. Och så bara tjejer, för flickor leker bara med flickfigurer och tvärt om? Har de aldrig hört talas om Ken? Men i butiken är alternativet det som syns ovan: monstertruckar, racerbilar, rymdskepp, piratbåtar och poliser. Inget av det intresserar min dotter heller. Och det är väl minst lika iriktat till pojkar som tjejlegot är riktat till tjejer, förutom att det inte kallas "kill-lego" givetvis. Mansnormativiteten börjar tidigt.

Vi har försökt att ge presenter till våra barn efter intresse, varken ge en bil för att de är en pojke men heller inte just för att det är en flicka. Men det är ju bara att inse att i min sons rum finns enbart "killgrejer". Och även om min dotter är ointresserad av dockor så finns där en hel del gosedjur och glitterpennor. Det är lättare med de elektroniska spelen, i dotterns  DS finns ett hundspel, och även om hela spelet är otroligt gulligt och flickigt spelar storebrorsan faktiskt också. Dataspel är liksom alltid coola. Tillsammasn spelar de även Mario Kart med stor behållning.

Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det här. Ska man köpa en lego monstertruck och hoppas att hon tycker det är kul iallafall? Det skulle kunna funka, tvärt om däremot, att köpa en hårfrisörskesalong till sonen hade  aldrig fungerat. Könsrollerna hos barn sitter betydligt tightare hos pojkar.


And on this note: A Post Gender Normative Man Tries to Pick Up a Woman at a Bar. 

Uppdatering: När jag tänker lite så inser jag att det var ju lättare med ett könsneutralt lego när de bara sålde klossar. De kan ju byggas till vadsomhelst. Eftersom de numera bara säljer färdiga byggsatser köper man ju ett föremål, inte legoklossar. Egentligen är det den utvecklingen jag tycker är trist.

3 kommentarer:

annannan sa...

Man undrar ju vad det är för fel på en bondgård där det finns djur och maskiner och därmed gör det okontroversiellt för både flickor och pojkar att leka med både den typiska flicksidan och den typiska pojksidan av denna sammanlagt genusneutrala mark.

Fransyskan H sa...

Brandmän och poliser - det är kul! tycker min treâring. Samtidigt som hon Älskar att vara balettdansös. Fundering. Tror ni inte det ocksâ ibland kan vara vi zom ocksâ själva ibland läser in "killigt" i sânt som inte är det (typ helikoptrar, flygplan och bilar)?
Fundering 2: jag tror du är nâgot pâ spâren, Charlie - dvs, killgrejer blir med jämlikhetsarbetet allt mindre "killiga" (just flygplan, helikoptrar och bilar), medan tjejgrejer har mer motstând kvar (frisörsalonger och sminköser...). Fast det sista kanske man fâr äta upp - jag tycker jag i bloggar läser mig till alltfler smâpojksföräldrar som - i dagar där föräldrarna inte längre oroar sig i termer som "om han vill ha flickkläder, betyder det att han är/har större risk att bli bög?" (en intressant kommentar jag för nâgot âr sen hörde frân en fransk svâger) - konstaterar att pojkarna älskar att klä ut sig och sminka sig?

annannan sa...

Brandmän och poliser och ambulanser och sjukhus tänkte jag också på. Med dockor av bägge könen i alla roller. (ÅTMINSTONE det, även om läkaren får 29500 kr mer i övertidsersättning på julnatten än sjuksköterskorna)

Klart att en frisersalong med bara damer är en leksak pojkarna är tveksamma till. Man söker ju faktiskt identifieringsobjekt. Och handen på hjärtat, står ni själva ut med de ultrakvinnliga sydeuropiska salongerna? Jag gör det inte; går till en blandad modern. Varför inte en sådan i leksaksform?