lördag 19 september 2009

Dagens New Yorker

On 2nd avenue at 48th street


De här killen som helt lugnt rakade sig på trottoaren med den inglasade busstidtabellen som spegel. Jag såg honom genom fönstret på den Pret a Manger där jag åt lunch efter mitt andra tvåtimmarsbesök på svenska konsulatet utan att de lyckats ta mina fingeravtryck för ett nytt pass. Han sålde rökelse. Sopsäckarna är hans tillhörigheter och tittar ni noga (klicka på bilden) vid hans fötter kan ni se att han tänt rökelse som han stuckit ner i brunnslocket. Doften låg tung över gatan när jag klev ut.

Det blir mycket foton här just nu, och enbart dåliga foton tagna med min iPhone. Jag måste börja ta med mig den riktiga kameran ut, det är så försåtligt lätt at låta allt fotograferande ske via den här rätt mediokra maskinen annars. Dessutom kan mans låtsas att man står och messar när man tar foton, det känns mer diskret!

2 kommentarer:

Rutan sa...

Det är jättebra bilder! Just att de inte är så perfekta, man känner att det är taget i ögonblickets ingivelse.

Charlie Truck sa...

Tack! Jag blir ofta besviken för att de inte ser ut som i mitt huvud när jag tog dem, men nog är det ögonblicksbilder alltid.