söndag 2 maj 2010

En Vals för de Frånskilda



Visst är det vackert! Tipstack till Andres Lokko i SvD. Och trevlig verkar hon också. Och det bästa, hon är över 45. Jag ger alltid extra hemliga pluspoäng till kvinnor som är äldre än jag och som verkar göra det de vill, göra det bra och tom med viss framgång. Dessutom är hon charmigt brittisk, hon skriver tom en trädgårdskolumn! Siten hon skriver på, Caught by the river, har programförklaringen: A website that document lazy days out och verkar vara skriven av engelska punkare som blivit medelålders och mest gillar att fiska. Soo Brittish! Tracey Thorne är också rolig på twitter, if you into that kind of thing. (So guardian tells me I should vote for clegg and to rub it in adds that he is HUGE samuel beckett fan. Like friends trying to fix you up)

Den Jens hon sjunger om är alltså Jens Lekman, som hon nyligen samarbetat med. Hon sjunger fortfarande lika bra som i Everything but the Girl eller med Massive Attack. Här tex i denna snygga video signerad en annan urbegåvning, Michel Gondry.



Annars tipsar Bodil Malmsten titt som tätt om Tracey Thorns man och samarbetspartner Ben Watts bok Patient. Den har jag tänkt läsa länge, eftersom Malmsten verkar ha utmärkt litterär smak, men det har inte blivit av. Nu blev jag sporrad igen.

Man kan ladda ner bla denna sång gratis från Tracey Thorns website. Man bara klickar och så hamnar den i iTunes, magic!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ben Watts Patient är jättesvår att hitta, lycka till...

Jorun sa...

Tack för tipset! "Patient" har jag i Skellefteå, men skam till sägandes har jag inte läst den. Får försöka göra något åt saken.

Charlie Truck sa...

Hmm, den verkar finnas p Amazon både i Frankrike och UK men inte i deras eget sortiment dock. Har inte försökt beställa den än, fick med mig både De fattiga i Lodz (jättetjock) och hela ALbertetriologin i en volym (ännu tjockare) hem. Borde inte köpa fler böcker innan jag läst några av dem jag redan köpt.