måndag 6 juli 2009

Helg

Här har vi firat 4th of July, vilket innebar ett New York tomt som Stockholm på midsommarafton och ett fantastiskt väder hela helgen. Vi har gått långa promenader, gjort BBQ (givetvis) på terassen, strosat runt i roliga butiker och konstgallerier, latat oss, inte tittat på klockan, ätit i solen på en båt, läst, pratat till punkt, tänkt till punkt. Och så tog vi båten till IKEA, det kändes som om helgen var lite för bra, vi var tvungna och späka oss lite också!

För ett år sedan kom vi hit. Vi landade den fjärde juli på kvällen och såg fyrverkerierna uppifrån från planet. Sedan hade vi en av de intensivare veckorna i mitt liv. Och vi var till IKEA då med.

Har de redan gått ett år? Har vi bara bott här ett år? Som vanligt när det gäller tid stämmer den inte med upplvelesen som känns både längre och kortare.

Livet innan vi kom hit känns långt borta och vardagen finns helt klart här nu. Jag har äntligen slutat fumla efter biljetten när jag ska ut ur tunnlebanan (i Paris måste man använda biljetten för att komma ut), det kroppsminnet satt i i säkert åtta månader men när jag var i Paris förra helgen sprang jag rakt in i spärren, utan biljett. Jag kan tunnelbanenätet här bättre än i Paris (för att inte tala om Stockholm) jag har hittat min tandläkare, min favoritmataffär, min kemtvätt, mina vanor, barnens bästa vänner bor här.

Samtidigt känns det fortfarande nytt, vi är fortfarande lite på besök, ingenting känns riktigt rotat än. Och det känns som vi har mycket kvar att upptäcka.

Inga kommentarer: