tisdag 14 juli 2009

Saker man äntligen lärt sig när man är äldre än sitt skonummer

Idag har jag på mig min möbeltygsklänning. Det skulle kunnat vara min favoritklänning men tyget är som sagt lite tveksamt. Skulle kunna sitta på en soffa. Men skärningen är - perfekt. Den har rätt längd, precis på knät, lagom urringning i ett V, inga ärmar, avtagen under bysten och sedan figursydd utan att vara för tight. Jag ser tre kilo smalare ut i den här klännngen vilken gör att jag börjar tro att modellen är viktigare än tyget i en klänning. Det kanske hör till de saker om stil man faktiskt lärt sig genom att begå många och mödosamma misstag?

Andra sådana sanningar är att permanent i mitt hår blir aldrig bra. Även om de gått sju år sedan sist gör inte "den helt nya tekniken" någon som helst skillnad så jag kan sluta försöka vart sjunde år. Eller att det är jättekul att köpa en hatt. Det är kul att prova och inbilla sig att man ska använda den. Vilket jag aldrig gör. Och jag menar aldrig. Eller alla dessa smockklänning, no, no, no way. Det ingår i kategorin "kläder gjorda för kvinnor som har kroppar som fjortonåriga pojkar" och dit hör inte jag.

Sedan finns det ju saker jag aldrig lär mig. Hur man behåller snygga nagellacksnaglar längre än två timmar t ex.

Inga kommentarer: