måndag 17 september 2007

Limbo

Vi väntar på stora organisationsförändringar på jobbet, och då menar jag i storleksordningen att ingen vet om vi har jobbet kvar om ett par månader. Givetvis är det meningen att vi ska jobba på som vanligt men jag har så otroligt svårt att vara motiverad när jag inte vet om det jag producerar någonsin kommer att användas.

Jag har varit med om det här förut; blivit uppköpt, nedlagt, omstrukturerad. Det är alltid samma sak, osäkerhet på arbetsplatsen tar fram det sämsta i oss människor. Stämningen är usel och alla blir defensiva och på dåligt humör. Det snackas och viskas och man ser direkt vilka som ser det här som en möjlighet och vilka som är övertygade om att det går mot katastrof. Halvfullt eller halvtomt, det verkar inte finnas något mittemellan.

Och jag tänker att om jag lärt mig något är det att inte överinvestera känslomässigt i min arbetsplats. Det låter kanske trist men jobbar man i näringslivet kan brutala saker hända och det är inte ens nödvändigtvis någons fel. Då hjälper det att ha lite distans, och en familj.

Förändringar = möjligheter, right?

3 kommentarer:

Jorun sa...

Lycka till...

På mitt jobb ligger det något konstigt och irriterat i luften trots att det inte finns några planerade förändringar på horisonten. Jag vet inte var det kommer från, men det tär och nöter. Folk blir elaka på ett dumt och kontraproduktivt sätt och jag kämpar för att inte ryckas med.

Anonym sa...

Jag menar att större förändringar oftast är positiva. Hittills... Samma sak dag ut och in, DET är tråkigt som fän.

2:20 in i denna kultvideo. www.youtube.com/watch?v=-nij1WxAJeU

Charlie Truck sa...

Jorun,
Trist, dålig stämning är svårt att förändra, speciellt om man inte känner sig så uppåt själv heller. Det är lätt att dras med i en gnäll-spiral. Dessutom är det svårt att inte låta resten av livet påerkas, man tillbringar ju ändå en del tid på jobbet. Samtidigt fösöker jag intala mig att det är temporärt och om jag inte är nöjd så är det mitt ansvar att förändra situationen/söka nytt jobb.

Holger,
Ebba Grön precis vad jag behövde så här på onsdagsmorgonen!
"Gåuppgåtilljobbetjobbajobbaätalunch" Jo, lite så ser det väl ut. Jag håller med förändring är oftast bra!