fredag 7 september 2007

The Haka



I kväll drar det igång. Le XV de France (det franska laget) må kallas "Dieux de Stade" på sin avklädda kalender, mitt hjärta slår ändå för All Blacks. Dessutom är det lite kul med en sport där VM består av lag från Togo, Fidji och Georgien. Tyskland, Ryssland, Kina och en massa andra stora sportnationer är inte ens med.

Rugby är som Jorun skirver nedan otroligt stort här och det anses av någon anledning vara en medleklassport; inga huliganer finns heller, våldet finns på planen, inte utanför.

Kanske måste lära mig reglerna den här gången.

3 kommentarer:

Karin S sa...

Tittade du igår kväll?
Det gjorde jag.

Ja, det är nog en medelklassport, märkligt nog. Ungar i kvarteret och bekantskapskretsen håller på.
Jag FATTAR inte hur man kan tycka det är okej som förälder. Inte för våldet, men för hur jäkla FULA de blir till slut?

Nu blir det svårt för dem, frassarna.

Charlie Truck sa...

Nej, jag hörde bara det besvikna muttrandet och stönandet från TV-rummet.

Man får väl se till att ungen får en position där man ska vara liten och snabb, det verkar bättre än de där ladugårdsdörrarna utan nacke. Men jag förstår väl ingenting för rugbyspelare är ju värsta sexsymbolerna här och rugby numera väldigt populärt bland kvinnor.

Apropå medelklassport har jag hört att i Norge är det bara medelklassungar som spelar bandy. Det anses lite fint, hockey är mycket mer folkligt. I Sverige känns det som tvärt om; hockeutrustning/träning är svindyrt och bandy känns som en glesbygdsidrott utan mycket stålar.

Karin S sa...

Bandy. Har aldrig tänkt på det.
Har aldrig hört talas om någon bandy, men visst, det känns som en low budget variant av hockeyn.

Här, där vi bor, är ju all issport helt annorlunda. Svår att komma åt, men konståkarna är ju folkliga, ingen överklass där inte.

Allt har verkligen olika värde och laddning i olika länder.