måndag 24 augusti 2009

Infinite summer

Det här är ett roligt projekt. En kollektivläsning av en roman över en sommar, en virtuell bokklubb där man har ett lässchema (med Kindlesidhänvisningar, mind you) och fyra skribenter som fortgående kommenterar. Och så inbjudna experter, kommentarsfält, forum och länkar till andra bloggar förstås.

Jag har inte läst Infinite Jest och nu är det nog lite sent att hinna ikapp, den är över 1000 sidor lång och det verkar finnas lika många sidor fotnoter som text. Egentligen är det nog precis en sådan där postmodernistisk bok som Manifestförfattarna inte vill skriva! Det känns också som den där boken som amerikaner i en viss ålder tycker att de borde läst, därav projektet antar jag. Men jag kanske skulle gilla den, jag brukar ju gilla att läsa Douglas Coupland och andra som får mig att känna mig lite ung och modern!

Jag skulle behöva ett liknande projekt. På www.tjockaböckerjagredanbordeläst.com skulle vi börja med "På spaning efter den tid som flytt" och sedan ta "Krig och Fred". Det skulle nog räcka till jul.

Inga kommentarer: