måndag 4 januari 2010

Vett och netikett

Bästa Fru Ribbing,
När någon plötsligt ändrar sin status i Facebook till "in a relationship" hör det då till god ton att fråga på väggen "Med vem då?". Hur är det annars tänkt att man ska reagera? Och om någon gift plötsligt blivit singel, vad gör man då? Skickar blommor eller en blomapplikation? Finns änka som alternativ? Kan man deleta alla som spelar Farmville och Maffia Wars utan att riskera sura miner vid släktkalaset? Och den där stackarn utan vänner är han fastsurrad vid det nya tidens skampåle? Honom kan man poka utan att han kan ge igen.

Undrande i Ullared

Lever vi ändå inte i konstiga tider? Hur i allsindar gör tonåringar för att hålla hemligt vad som står i dagboken när den finns på nätet? Vem behöver ånga upp brev när det står på FB-väggen så att alla kan läsa? Tänk er filmer från gillestugan på youtube!

Stackars barn (och föräldrar). Hur säger man "more information than you asked for " på svenska?

5 kommentarer:

Karin S sa...

Jag kan bara hålla med. När jag var barn handlade "maskiner" om hushållet. Degknådare, dammsugare och tvättmaskiner var liksom investeringar. Idag är maskinerna endast "sociala". Man leker, spelar och umgås via maskiner.

Vad det leder till ska bli intressant att se.

Fransyskan H sa...

Fast tänk vad roligare ens (i alla fall mina) tonâr hade varit med möjlighet till att umgâs ute i världen utan att ännu kunna vara där. Vem vet, med det i bakfickan kanske man inte vore där man är nu, (hahahaha).
Charlie - du har fantastiska rubriker. Vett och netikett, först 2a ggn jag sâg det sâg (sena) jag det och tänkte just dâ pâ det att du har det, ofta.

Frnansyskan H sa...

Förtydligande. Apropâ "more than you asked for" hâller jag med mer än mest, hatar egentligen idén facebook just för detta och show-off biten, MEN med det goda kommer det onda... eller tvärtom!

Charlie Truck sa...

Karin, Jag gillar din nya fixering vid hushållsmaskiner!

Helena, Jag hade älskat att ha de här möjligheterna! Men det är svårt att föreställa sig, det närmaste jag kom var en brevvän i Wisconsin som hette Dee-Ann.

Fransyskan H sa...

Haha. Jag hade en som hette Kate och bodde i Australien och skickade jättefina kort pâ sig och de kaolor som omringade henne. Det var ocksâ det närmsta jag kommit... Australien...