söndag 31 januari 2010

Coney Island i lågsäsong


Jag har alltid tyckt om badorter under lågsäsong. Just nu är det väl inte bara lågsäsong utan total icke-säsong. Det var svinkallt igår, i och för sig bara minus åtta men med en isvind som gjorde att det kändes som betydligt kallare. Målet för vår utflykt var New York Aquarium, vilket var lyckat, även det för att det var lågsäsong och nästan tomt. Man fick hålla sjöstjärnor i händerna och de gigantiska valrossarna tryckte sig mot bassängfönstret så sällskapssjuka var de (eller så kliade det på ryggen).

Akvariet ligger på Coney Island, denna mytiska semesterort som ligger inom New Yorks tunnelbanesystem. Dit åkte de barnrika irländska och italienska familjerna i början på förra seklet för södagsförströelse. Numera är det rätt slitet och tacky, det finns flera tivolin och "arcades". Tänker er Brighton, fast lite mindre. Det finns en känd Boardwalk med kiosker, några mytiska bergochdalbanor och så Nathan's berömda Hot Dogs. Varmkorven uppfanns här, tro't den som vill! De är faktiskt rätt goda, skulle tro att det är gjrda på nötkött, varmkorv här är oftast gjord på nöt-, kalkon- eller kycklingkött.

Så här på vintern är det folktomt, havet är isgrått, allt igenbommat. Vemodigt, fult och samtidigt vackert. 

För att kommat till Coney Island med bil åker man Ocean Parkway rakt söderut genom i stort sett hela Brooklyn. Det är en bred aveny som går genom ett annat New York. Som alltid när man lämnar Manhattan känns det som att komma till ett annat land. Längst Ocean Parkway såg jag säkert femton  olika stora judiska byggnader; synagogor, Thora study center och andra byggnader med Davidsstjärnor och hebreiska tecken på. Vi såg också flera män och pojkar i ortodoxa kläder. Jag tänkte på att man ser kyrkor av alla möjliga slag överallt i New York, synagogor ser man i vissa kvarter och moskéer eller buddistiska tempel ser man aldrig (jo, det finns ett tempel i Chinatown). Men så är det ju i Europa också, fast där dominerar kyrkobyggnaderna ännu mer tror jag. Moskéerna brukar mest bestå av källarlokaler. Och varje gång det ska byggas en moské blir det ett väldigt hallå. Som om muslimerna skulle bli fler för att det fanns en moské?  Jag tror ingenting blir bättre av att folk dväljs i underjorden, varken i bokstavlig och i bildlig bemärkelse.

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Det finns en fin moske pa 96th/3rd, eller fanns atminstone nar vi bodde dar. Det var ratt oroligt runt den veckan efter 9/11.

Charlie Truck sa...

Tack det visste jag inte, och det är klart att jag överdrev i texten. Det finns säkert moskeer i de flesta stärre städer i världen. Men de känns som det är betydligt mer diskussion runt dem än runt andra religioners byggnader. Mokeer är ofta väldigt vackra, på den i Paris kan man bada hammam och äta mat.

Charlie Truck sa...

Cecilia, välkommen hit förresten! Nu ska jag läsa din blogg!

Cecilia sa...

Tack, men gor inte det for den ar avsomnad! Den sjalvdog liksom. Som doktorand jobbade jag ett par manader i Paris pa Hopital Salpetriere (oh, jag orkar inga accenter eller svenska bokstaver, men det ser for trist ut!) och mosken ligger nastan runt hornet. Urmysigt!

Cecilia sa...

Lycka till med flytten forresten!