lördag 9 januari 2010

Master Chef

Dottern får hemkunskapsundervisning i skolan. Det kallas Cookshop Classroom och vi har fått hem fina glansiga papper som talar om nutrition och värdet av att kunna laga mat. Det låter ju bra efter alla diskussioner om obesitet och fastfood. På något sätt anordnas det i samarbete med New York Food Bank, men hur de hemlösa får mer mat för att barnen lär sig laga mat i skolan har jag inte riktigt greppat.

Anyhow, i går kom hon hem från första lektionen med ett nytt glansigt papper (vem betalar de där papperen?). Där stod:

Today we prepared and tasted Pear Slices.

Ingredients
Pears

Directions
1. Wash pears
2. Cut pears into quarters.
3. Enjoy!

Egentligen kanske det är en missuppfattning att ingen lagar mat här. De lagar visst mat, det är bara det att vi kallar det något annat. Käka ett päron, typ

6 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jorun sa...

Första bloggtexten jag skrattat högt åt i dag, och då har jag ändå haft 23 timmar och 36 minuter på mig. Kanske blir det Äpplen nästa vecka? Håll oss underrättade, så kan vi ha cook-along här hemma...

Charlie Truck sa...

Ibland får man helt klart sina fördomar inte bara bekräftade utan förvärrade!

Det roligaste är att det här är ett program som tänkts ut av någon som tryckt informationsblad för varje lektion och sålt in konceptet till en massa skolor...

Eva i Aquitaine sa...

LOL!!! Helt underbart. Du måste berätta vad nästa lektion kan vara... spänningen är olidlig.

S sa...

Jag DÖR så roligt. Jag skrattade så att det kom tårar!!!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.