tisdag 25 mars 2008

En grej jag aldrig hajat

Är varför barnbidraget inte inkomstprövas i Sverige och hur det kan vara en socialdemokratisk idé? Det måste vara unikt svenskt att ge bidrag till höginkomsttagare så att de kan ge ett statligt sponsrat pengakuvert till sina telningar på 18-årsdagen.

Den berömda bloggerskan med alla aliasen skriver ungefär exakt vad jag tycker i den här frågan (och om maxtaxa) på ett välformulerat sätt. Så läs där!

Här inkomstprövas barnbidrag givetvis (bidraget är ju nämligen ett föräldrabidrag för att hjälpa föräldrar med låga inkomster att köpa blöjor, inte ett bidrag som barnen ska ha kul för). Här skattar man inte heller för bidrag, varför skicka runt pengarna i systemet ett varv till? Dessutom får man skattelättnader om man har barn, vid 3 börjar det verkligen märkas. Har det aldrig diskuterats i Sverige? (Man får skattelättnader när man gifter sig också vilket däremot är mycket märkligt).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... Vet du vad...Det är samma sak i UK med barnbidraget - Dvs. alla få den, varje sig man har mycket eller lite inkomst - men jag tror man måste söka man få det inte direkt/automatiskt... (- har själv inga barn, så vet ej: all the ins and outs of the thing, Sas.). Hsh. Lustigt; tycker jag med.

Bloggerskan sa...

I dagens DN säger en 40-årig kvinna boende på Kungsholmen följande om behovsprövade barnbidrag: "Det tycker jag är idiotiskt. Ska vi som betalar skatt och tjänar lite mer behöva betala för andra?"

Tror att det i grund och botten handlar om detta, även om det infördes av socialdemokrater. Att viljan att betala för barnbidraget ökar om alla får det. Eller snarare, oviljan minskar om alla får det.

Sen är jag inte säker på att man bara kan avfärda detta med ökad administration. Inkomstprövning kommer förmodligen inte göra det hela billigare, samtidigt som viljan att ha ett barnbidrag minskar bland dem som inget får. Som kvinnan här ovan...

Men skall man göra det kanske man skulle göra det även mellan föräldrar som separerat, d v s pengarna går till den som tjänar minst... (Och det vet vi ju vem det är allt som oftast.)

Anonym sa...

Fast det är ju bara småbarnsbidraget som inkomstprövas här i Frankrike. Småbarnsbidraget som för övrigt bara ges för ett barn, även om man har två eller fler barn under tre. För småsyskonen ärver storasyskonens blöjor, eller? Familjebidraget får ju alla, även om man måste ha minst två barn.

Som så ofta här i Frankrike, så medför behovsprövningen tröskeleffekter av oanad vidd: Vi ligger precis under gränsen för att få bidrag. Om min årsinkomst höjs med 50 euro går vi miste om 1200 euro per år i bidrag. Det gäller att skatte- och bidragsplanera!

Skumt här är även att ju mer man tjänar, desto mer skattelättnader får man. När den beskattningsbara inkomsten redan är nära noll vinner man inget på att kunna dra av mer.

Är det förresten inte väldigt svenskt att spara pengar på egna konton till barnen, till körkort och liknande. Franska föräldrar betalar istället körkortet den dagen behovet uppstår. Själv betalar jag nog hellre av på huslånet nu och slipper betala hög ränta, än sparar pengar på konton med låg ränta. Har man blivit fransk då?

Krokofanten sa...

Jag betalar hög hyra och försöker att spara på konto med hög ränta... Och jag bor också i Frankrike...
Jag tycker nog att barnbidraget skulle inkomstprövas också...
Jag har inga barn, så det blir inget för mig, jag är ensamstående och betalar alltså plein pot... Jag klarar mig mer än väl och jag har alltid betalat min skatt, jag vet att "min" skatt går till andra som har det mindre bra. En del förtjänar det andra inte... En kompis till mig säger: Si tu payes des impôts, c'est parce que tu le peux... Om du betalar skatt är det för att du kan/bör... Pengarna skall ju tas från någonstans inte sant?

Charlie Truck sa...

Oj, jag måste nog erkänna att jag inte har riktig koll på bidragen här i mitt hemland. Jag trodde att alla bidrag inkomstprövas, men att däremot skattelättnader vid många barn får alla (om man betalar skatt då). Tröskeleffekter är ju värdelöst och borde väl gå att bygga bort, speciellt som vi ju ska jobba mer för att... ja ni vet.

Till damen i DN har jag bara lust att svara: JA, det stavas S O L I D A R I T E T. Hög skatt ska man betala om man tjänar mycket, alltså behöver man inte bidrag, hepp! Däremot kan man ju diskutera hur hög den där skatten egentligen rimligtvis kan bli.

Och varför i allsindar är Lotto-vinster skattefria?

Välkomna hit till er jag inte sett förr förresten, kul med besök!