tisdag 24 april 2012

Bara två månader till midsommar!


Titta jag hittade en till bild från bokhyllan.


En sommartugebokhylla en regnig dag, visst låter det mysigt? Inte alls som de här regniga dagarna vi har nu! De 3-4 inklämda bokhyllor som finns i vår stuga ger en bred överblick av västvärldens kanon, eller ja, kanske snarare ett rätt snett urval som har bildats av mormor och morfars kvarlämnade böcker och min familjs antingen nedgraderade från bokhyllan hemma eller kvarlämade efter sommarläsning. Jag tror du hittar Moberg, Selma, Martinsson (antagligen bäggge), Hjalmar Bergman... men också en stort urval flygplatsinköpta glansiga böcker med reliefskrift av Tom Clancy. Och så Sigge Stark! Och som ni nu vet även ett urval från flick-och pojkbiblioteket från Whalström och Widstrand (de röda var för flickor, de gröna ryggarna för pojkar). Gamla upplagor av Readers Digest fanns när jag var liten, vet inte om de är kvar och så givetvis sinnebilden för sommarstugeläsning: Maria Lang.

 Och ja titta, visst är det Krigets Vindar står i mitten med bilden på Pug (spelad av Robert Mitchum i TV-serien) på ryggen!

Nu blev jag så upplivad att jag genast måste delge er lite mer bilder från sommar i Dalom. I dagarna är det bara två månader till midsommar för er som har turen att få fira det. Och några veckor senare kanske det ser ut såhär:

 Enbart Sverige svensk skog har!



Att simma lugnt (helst naken) i den här sjön en varm sommarkväll kan vara en av livets största njutningar. Vattnet är svart och mjukt som sammet. (Hur fisket gick? Jag tror dottern fick åtta aborrar och sonen en (1). Hon lever på det fortfarande.)

4 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Mest hoppfulla inslaget denna vecka!

FransyskanH sa...

Men âh! Tack! Den sammetssvarta sjön gick rätt in i hjärtat.

annannan sa...

Helt enastående bilder!!

Är det barnens morfar? Har han gått en kurs för att bli så morfaderlig, eller är han en naturbegåvning?

Charlie Truck sa...

Ha, ha, ja han är nog en naturbegåvning. Han har tom morfarskeps!

Mina barn har tillbringat några veckor med mina föräldrar i det här paradiset varje sommar sedan de föddes och det är verkligen Bullerbyn. Skulle Colin Nutley göra en film om svensk barndomssommar skulle den utspela sig där.

Där finns mygg, blåbär, metmask, moraknivar, kojbyggen, regn, flagghissning vid namnsdagar, vedspis, snickarbod, utedass, dörrkarm där alla kusinernas längd mäts varje sommar, sysslingar, bad, klöver, flyttblock, hästar, ungnsvarma bullar, Farbror Per, krocket, hammock.... ja ni kan nog fylla i själva.

De där sommarveckorna gör att jag tänker att mina barn kanske blir lite svenska ändå.