onsdag 24 februari 2010

A la maison

Jag är fortfarande helt "sonné", snurrig, av jetlagen. Och av flytten antar jag. Vi har några konstiga men inte obehagliga dagar här. Försöker göra huset någorlunda beboligt. Handlar kylskåp, tvättmaskin, spis, dammsugare och strykjärn som vore de grönsaker. Vi bestämmer oss snabbt, har inte tid att tjafsa och fundera så mycket. Försöker vara rationella och hitta rätt balans kvalitet/pris. Inköpslistorna är långa; sophink, mopp, hårtork, dörrmatta, TV, duschdraperi. Vi har ju vetat hela tiden att vi skulle behöva köpa allt det här när vi kommer tillbaka, det ingår ju sas i "kalkylen" men det känns ändå lite osunt att tokshoppa såhär, trots att det ju bara är bassaker i ett normalhem, inte Poggenphol direkt. Badrumsskåp, galgar, kastrull, kaffemuggar, salladsskål. Blir övermätt och orkar inte ta så många mer köpbeslut nu. Satt för några timmar sedan på golvet i ett Castorama och tittade på 50 duschmunstycken. Är det menigen att jag ska ha en åsikt om vilket duschmunstycke jag vill ha? Det kändes övermäktigt.

När vi inte handlar pratar vi med byråkrater och servicemänniskor på telefon eller face to face. Bank, arbetsförmedling, kommun, kabelbolag och mobiloperatör. De är mer eller mindre hjälpsamma. Dessutom åker vi tillbaka och byter en del av de inköp vi just gjort. Men det ingår ju liksom i övningen.

Och så njuter jag av matavdelningen på det Monoprix jag har tvärs över gatan. Yogurtavdelningen! Vinpriserna! Scharkuteridisken! Fiskdisken! Osten! Det är helt klart lättare att hitta kvalitetsmat till bra pris här än i New York. Dessutom har vi minst fyra bagerier inom gångavstånd och en matmarknad 20 meter hemifrån två morgnar i veckan. Jag ser fram emot att få mitt kylskåp levererat imorgon förmiddag!

Nu ska jag krypa ner på min luftmadrass igen. Bonne Nuit!

3 kommentarer:

S sa...

Åh nej, dom där valen. Det där är jobbigt och ett riktigt i-landsproblem. Jag trodde att det skulle bli skoj att renovera. Men när vi kom till köket trodde jag att jag skulle börja gråta av alla val...

Eva sa...

Hej och välkommen tillbaka till Frankrike!

Flyttade som du en gång och fick handla allt.... och det var ju kul... ett par dagar. Intressant att se hur otroligt mycket bassaker man har i ett hem! Den upplevelsen tog död på min shoppingglädje för ett långt långt tag....

Charlie Truck sa...

Ni förstår precis. Det blir till slut obscent, man gör åt en massa pengar utan att det ens märks att man köpt något. Inget kul i varje fall.

Det enda amn kan glädja sig åt är at man har fräscha städgrejer, inga sunkiga gamla moppar och svampar!