lördag 12 juli 2008

Frukost

Äter frukost på Starbucks vilket känns lite som att äta frukost på Mc Donalds. Först boddde vi på Lower East Side och där fanns det jättetrevliga fik med wifi (88 on Orchard Street, ett tips för er som hänger på Spuntino kanske?) och god granola och yougurt med bär. Nu har vi flyttat till ett hotell i Tribeca och här är det mest trendiga butiker och resturanter med vita dukar. Så det blev Starbucks idag. Jag är ensam ett par dagar, maken har åkt iväg på jobb och han har precis ringt och sagt att hans plan är 8 timmar försenat. På tre resor tror jag vi tillsammans kommer upp i över 20 timmar ackumulerad försening. Får man igen den tiden i ett senare liv tror ni?

Det är fortfarande runt 30 grader varmt men luftfuktigheten har gått ner så det är lättare att andas. Jag gör inte så mycket, åker till mina nya kvarter och försöker lära mig hitta. Det är mycket blandade kvarter, det finns det mesta och det är rätt rörigt, men livligt och trevligt. Annars försöker jag utröna hur vi ska få förskoleplats till dottern. Sonen ska gå på en liten fransk-amerikansk privatskola och dottern står på väntelista. Om hon inte kommer in försöker vi med vanlig amerikansk pre-school, problemet är att hon bara är fyra och skolan är obligatorisk från fem så hon kanske inte får plats. Men jag behöver inte oroa mig för att vi inte har några visum, jag har just läst att skolan är förbjuden att fråga om föräldrarnas status och alla barn under 19 som är inskrivna i skolan har gratis sjukförsäkring oavsett föräldrarnas immigrationsstatus. Där ser man, lite rättigheter har de illegala invandrarna iallafall.

Så nu ska jag ut i värmen igen, ACn på det här fiket kommer att ge mig snuva.

Inga kommentarer: