fredag 6 juni 2008

Tankar vid mjölkdisken

Kan någon förklara för mig varför den biologiska mjölken bara finns att köpa i plastflaskor? Betyder det att den är biologiskt, odlad höll jag på att skriva, framställd får man kanske säga, men inte ekologisk i ett större perspektiv? Eller är det rent av bättre med återanvända plastflaskor än plastfilmsförsedd papp(eller vad nu tetra är)?

Vi gnäller på livspusslet men det riktigt svåra är ju att få ihop ekopusslet. Ska jag ta franska jordgubbar, de har ju inte fraktats så långt men tänk om de besprutar mer i Frankrike än i Spanien? Och de rättvisemärkta produkterna hur miljövänliga är de? Och alla dess svanar och bio-märken, det är ju en djungel.

Jag såg i ett reportage på TV om ett försök där man gav familjer wattmätare som mätte exakt hur mycket energi de gjorde av i realtid. Satte man på diskmaskinen åkte mätaren i topp. (Ett sidospår: wattmätare fanns det också på träningscykeln på gymet (ser ni hur snyggt jag fick in att jag faktiskt provat de där maskinerna nu?), kunde man inte leda tillbaka den energi man alstrar när man cyklar in i maskinen igen? Eller det kanske är det som är att cykla på en vanlig cykel?)

Jag skulle vilja ha en mer global miljömätare, en liten dator där jag kunde knappa in mitt yougurtmärke och få ett utlåtande. Man kanske kunde kombinera det med internetbutiken, man handlar och får en faktura i euro och en i miljöförstöring. "Det blir 78:50€ och förkortad livslängd för planeten Tellus med 3 dagar. Pip."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,det är en knepig historia. Mn en sak kan du vara säker på: de som bestämmer har bestämt att det är du och jag och våra kompisar som skall rädda jorden genom att byta glödlampor och sluta dricka Evian. Går det åt h-e är det vårt fel. Att de stora företagen och de stora transportörerna kanske bidrar litet marginellt är inget man behöver bekymra sig om. Att politikerna inte vågar ta de nödvändiga besluten eftersom det skulle innebära impopulära prishöjningar och riskera deras återval är också vårt fel: vi har inte bytt glödlampor eller har för lågt ringtryck i däcken.

Charlie: we are taken for a ride! Själv nöjer jag mig med att hålla rent och snyggt, låta bli att röka och i övrigt vidta åtgärder som är fördelaktiga för min plånbok. Men jag dricker mineralvatten på flaska och cocacola på burk och duschar ordentligt i mycket varmt vatten. Flyger gör jag också, långt och gärna. Innan syndafloden tänker jag inte avstå från någonting såvida det inte blir för dyrt.

Vad som skulle krävas är en ordentlig beskattning av klimat- och miljöförstörande klimatfaktorer, främst koldioxiod. Men, som sagt, det skulle innebära prishöjningar och då skulle vi inte rösta på Sarkozy, Reinfeldt, Obama eller Clinton nästa gång. Då är det enklare att låta det gå åt h-e och ge dig och mig skulden för att vi fortsätter att dricka Evian och kastar röda flaskor i behållaren för vita.

PS: att det finns fattiga länder som lever på att framställa produkter som måste flygfraktas långa vägar kan vi bekvämt nog strunta i klimatförstöringens namn. Låt dom äta upp sina egna bananer!

Charlie Truck sa...

Hej Bengt!
Visst har du rätt i att den enda egentligt viktiga miljögärning man som medborgare begår formodlingen är vid valurnan. Och det en gigantisk guilt-ride, och jag är en sucker som har svårt att värja mig, mycket för att jag inte känner mig tillräckligt väl informerad.

Samtidigt kan jag inte riktigt med att bara säga "det spelar ändå ingen roll..." och avsäga mig allt personligt ansvar. Det känns för fatalistiskt och för enkelt. Jag tror att vi måste lära oss att leva, och kanske framförallt uppfostra våra barn till att leva, på ett annat sätt. Vissa saker kan man ju faktiskt göra bara för symbolvärdet skull, om inte annat i pedagogiskt syfte. Och så skulle jag väl helt enkelt vilja kunna säga att vi gjorde vårt, även om det är en droppe i havet.

Och många droppar blir ju som bekant en hel flod och det som saknas är väl vertyg att som konsument och väljare kunna påverka på ett mer handlingskraftigt sätt än att inte dricka Evian och välja rätt jordgubbar.

Och visst är utvecklingsländernas behov av våra i-landstillgångar en viktig aspekt på detta som man absolut inte får glömma, jag skrev om det här

Anonym sa...

Ja, du kan väl ha rätt i mycket. Symbolhandlingar tror jag inte så mycket på men att sätta exempel för barn och kommande generationer är viktigt. Kanske blir de då mera villiga att ta de ekonomiska och politiska konsekvenserna än vad våra respektive generationer är.

Anonym sa...

Till skillnad från svenskar som köper ekologisk mjölk av miljöhänsyn, så köper ju fransmän samma mjölk av hänsyn till sig själva. De vill undvika de miljögifter som bevisligen ackumuleras i kroppen när man konsumerar besprutade grönsaker (även via mjölken, förstås). Då kanske man inte bryr sig lika mycket om huruvida den är ekologiskt förpackad?

De rättvisemärkta produkterna är, åtminstone i stor utsträckning, även miljövänliga. I Max Havelaar-märkningen ingår vissa miljöaspekter, vad gäller besprutning och annat, men kanske inte mer än som mål. Det kaffet vi köper är dessutom AB-märkt, men alla produkter är det inte, så rättvist verkar inte räcka hela vägen fram.

Vi funderar liksom du över besprutning kontra transport och har kommit fram till att vi väljer att köpa lokalt odlade grönsaker så långt det går. Bananerna är visserligen både rättvisa och ekologiska, men de kommer ju långt ifrån. Vi köper det också, men försöker hålla oss till vår grönsaksodlare/handlares sortiment, som naturligtvis följer årstiderna. Numera vet jag att man äter mâche och palsternacka på hösten och rädisor och sparris på våren. Inte helt självklart om man är uppvuxen med ICAs och Konsums grönsaksdiskar.

Charlie Truck sa...

Bengt,
Det är väls så att kommande generationer bli tvungna att ta konsekvenserna vare sig de vill eller inte.

Hanna,
Är man uppväxt med ICAs 70-tals sortiment vet man inte ens vad mâche är! Jag har också blivit bättre på att följa säsongerna, om det är för att jag bor i Frankrike eller för att jag blivit mer medveten vet jag inte.