fredag 6 juni 2008

Mummybloggers

Med anledning av den lilla hemmafrudiskussionen (och även de eviga frågorna om vad man väljer att publicera och inte) som vi hade tidigare kom jag att tänka pa fenomenet mummybloggers. Mamma-bloggare, eller föräldrabloggare, finns ju i Sverige och alla andra länder också, dvs personer som mest bloggar om sina barn och sin familj.

Men i USA har de tagit det till en annan nivå. Mycket populära mamma-bloggare, som ofta börjat blogga när de sagt upp sig från jobbet för att ta hand om familjen, har så många besökare att företag som säljer mot deras målgrupp vill annonsera på deras bloggar. Vipps har bloggandet blivit ett yrke och en inkomst och så var de inte hemmafruar längre. Inte genom att blogga för någon tidning, som verkar vara fallet i Sverige om man ska leva på sin blogg, utan genom att de själva säljer annonsplats på sina bloggar. Bloggen blir på detta sätt mer en hemsida med annonser och ofta utvecklas de med diverse tips om produkter, heminredning o dyl.

När man kollar närmare på de här bloggarna visar de sig att de inte bara är mammor som börjat blogga av en händelse när de fått barn. Oftast är de antingen fd anställda inom IT-sektorn eller frilansskribenter.

Det gemensamma för de här bloggarna är att de är roliga, frispråkiga och att de skriver mycket bra, det märks att det ofta är professionella skribenter. De är också väldigt självutlämnande och delar med sig av de jobbiga sidorna av livet. Man får följa deras missfall, postnatala depressioner, barns sjukdomar och skilsmässor. Deras mest intima problem följs av tusentals människor. De skriver även ofta utlämnande om barn, make och övrig familj och de flesta publicerar foton och fullständigt namn. Givetvis disktueras säkerhetsaspekten, det här är ju ändå USA och de verkar alla få sin beskärda del av hatmail, och den moralsika aspekten av att utlämna sin nära på detta sätt. Men de argumeterar att många (hemma-)mammor känner sig mycket ensamma och att deras bloggar ger möjlighet till gemenskap och kontakter.

Några länkar till välskrivna och framförallt kul bloggar (av mammor och pappor):
Dooce - drottnigen bland mummybloggers. Hon jobbade på ett webföretag tills hon fick sparken pga sin blogg. Hon blev berömd på kuppen (numera kallas det to gete dooced).
Finslippy
Sweet Juniper
Laid-off Dad
Fussy
Mightygirl

Uppdatering: It's called the momosphere! Givetvis. Länken kommer fran BlogHer, en kvinnoblogarcommunity och handlar om Blog Carnivals, vilket jag tror kallas bloggutmaningar på svenska .

4 kommentarer:

Jorun sa...

Anar vi en karriärstrategi här?

Charlie Truck sa...

Haha! Om du hade sett min google statistics hade du inte skrivit det där... Det krävs nog lite fler besökare för att intressera hugade annonsörer.

Jorun sa...

Jo, men nu när du kan lansera dig som French Mama in NYC och skriva svenskfranska inlägg med un cértain je ne sais quoi, då blir det andra bullar av. Eller briocher.

Charlie Truck sa...

Jo svenskfranska mammor i NYC kanske är ett marknadssegment som ännu inte är inmutat?