fredag 27 april 2007

Presidentval 2

Jag trodde inte det var möjligt men nu är det ännu mer M. Sarkozy och Mme Royal i rutan. Vilket ju förstas är som det ska, det är ett viktigt val det franska presidentvalet. Samtidigt känns det som att ju mer de pratar, ju mindre vet jag vad de vill. Just nu kanns det som om de läser upp breven till jultomten. Det lovas till höger och vänster utan större analys av hur HUR saker och ting ska genomföras, eller hur det ska finansieras. Inget nytt under solen alltsa...

Karin, skriver även om detta i sin blogg, läs gärna hennes intressanta inlägg om SD-anhängare ocksa.

Det som jag däremot hör, det är allt som saknas, det som inte sägs: utrikespolitik, Europafragor... Jag läste i nagon svensk artikel att det franska presintvalet är viktigt för att presidenten har makt över kärnvapen och vetorätt i FNs säkerhetsrad. I den inhemska debatten finns inte den aspekten med över huvud taget. Men det är väl ocksa som det brukar, ingen president eller regering har väl valts pa sin utrikespolitik... Om den inte bestar av att ga ut i krig da förstas. Fast jag undrar om inte amerikanerna sag Irak-kriget som inrikepolitk i början, det skulle ju skyddas fran terroratacker pa amerikansk mark genom att kriga i Irak...

Inga kommentarer: