tisdag 24 april 2007

Presidentval 1

Och jag inbillar mig att hela landet drog en lättnadens suck, hela landets bröstkorg hävde sig; fran atlantkusten till Lorraines odefinerade slätter, fran de gra städerna i norr till de soliga torgen i Provence, fran Marseilles förorter till Café Flore, en sa djup suck av lättnad släpptes ut att den maste kännts som en vindpust i Sao Paolo.

Och jag som lever invandrad i dett märkliga land känner även jag att klimatet ändrats, jag känner mig vänligt installd till detta mitt nya "Mère Patrie" som hitintills nog bara varit en styvmor. Kanske kan vi fa en bättre relation nu när det brunskjortade krympt och demokratin faktiskt vunnit en seger? Högt valdeltagande och tva tydliga alternativ inför round 2, för en gangs skull blev det inte ett gnäll- och protestresultat.

Sedan är det en annan sak att ingen av kandidaterna direkt övertygar mig, men den här gangen behöver man iallafall inte skämmas över resultatet.

Nagot har legat och skavt sedan 2002 som nu är borta. Befriande.

Läs Ingrid Hedström för en utförligare analys.

Inga kommentarer: