torsdag 1 november 2012

Día de Todos los Santos


God Jul, Gott Nytt Ar, Glad Påsk, Trevlig Midsommar och.... Fridsam allhelgonadag? Det finns nog ingen välgångsönskning för allhelgonadagen, eller om det nu heter Alla Helgons Dag? Eller finns båda? Jag lär mig aldrig riktigt vad det heter, när det inträffar och när man är ledig i Sverige.

I Frankrike är det lättare. 1:a november är det Toussaint och det är en röd dag. Inte så speciellt många ljus pa kyrkogårdarna men däremot ett överflöd av Krysantemum.  I USA inträffar Halloween alltid den 31:a oktober, natten innan All Saints Day och de franska barn som firar Halloween gör det också den 31:a. I Latinamerika är Día de Todos los Santos en stor fest som ofta pågar i flera dar.

Innan jag bodde i USA tyckte jag Halloween var en så konstig fest, men där var det faktiskt rätt kul, och amerikanerna älskar verkligen attt klä ut sig, vuxna som barn. Varje år brukar jag kolla in den här bloggen för fantastiksa hemgjorda Halloweenkostymer.

Här har vi varken varit i Guatemala eller New York i år och inte fått till någon fest direkt. Vi tillbringade Halloween utan barn och Allhelgonadagen på IKEA, vilket nog skulle kunna räknas som ett All Time Low vad allhelgonafirande vill säga. Men vi hade en Jack o'Latern i år för första gången som barnvakten och barnen fixade häromveckan.

Fast den har börjat mögla nu. Av jord är du kommen - jord skall du åter varda.

Inga kommentarer: